Verhalen

Bijbel en seksualiteit lekkere dikke vrouwen

Dinsdag 21st, December 2017 9:30:49 Am
[BANCHOR] fouk meisjes
Stuur een gratis bericht
naar britionminecraf
Offline
britionminecraf
  • 46 jaar Vrouw, Krab
  • San Nicholas, Netherlands
  • Russisch(Mooi zo), Hindi(Vloeiend)
  • Verzender, Dierkundige
  • ID: 2363593582
  • Vrienden: virmis00, emeyemey2299
Profiel
Geslacht / Vrouw
Kinderen / Nee
Hoogte / 185 cm
Status / Getrouwd
Onderwijs / Het gemiddelde
Roken / Ja
Drinker / Ja
Communicatie
Naam / Nikki
Bekeken: / 8976
Telefoon: / +312322-119-31

Beschrijving:

Voor een theoloog is de kerkgeschiedenis een door de Bijbelse boodschap gevormd stuk wereldgeschiedenis, een geschiedenis van verloochening en betuiging, van vertekening en vernieuwing van Torah en Evangelie. Ik neem voor het verslag van mijn leeservaringen van het bericht van twee eeuwen Nederlandse Kerkgeschiedenis op een specifiek veld, dat ons is voorgelegd, daarom mijn uitgangspunt in de herinnering aan enkele lijnen in het Bijbelse spreken over huwelijk en seksualiteit, zoals ik dat versta.

In de Torah staat de vraag centraal naar de voortgang van generatie naar generatie, de reproductie van dit volk van dit verhaal, dit verhaal met dit volk. Vandaar de regulering van de reproductie van de gemeenschap, en van de daarmee gegeven genderverhoudingen, vandaar de incestverboden Lev.

Maar eigen aan dit verhaal, de toledot , zijn tegelijk ook de afwijkingen: de manlijke stamhouder wil alsmaar niet geboren worden, telkens blijkt niet de eerste maar de laatste de eersteling te zijn, en in het hoofdstuk over de mens de man?

Het perspectief in de tuin is dus net anders dan het perspectief van de geschiedenis zoals die haar reproductieve loop heeft. De mens is naakt, en heeft de hulp van een tegenover nodig, de trouw van wie hem tegemoet komt, de troost van een aanwezige ander.

Mens-zijn, dat is niet eerst het een en dan het ander, maar én het een én het ander. Bij de profeten staat voor het huwelijk maar ook voor een band als die tussen David en Jonathan een woord centraal dat in het tuinverhaal verondersteld is maar niet klinkt: berit , verbond. Ted Van Gennep, de rapporteur van het door de hervormde synode in verworpen minderheidsrapport, heeft het gezien maar maakt het wat rozig. Calvijn, die het ten grondslag legde aan de uitvoerige jurisprudentie in het Geneefse consistoire rond kwesties van seks en huwelijk in de avondmaalstucht, zag beter de kritische kracht ervan.

De Here is de jaloerse minnaar die voortdurend de neiging van zijn beminde om andere goden na te lopen beklaagt, en er is wel de gelijkenis tussen het huwelijk van de Here en Israël met dat van man en vrouw, maar dan moet de man op de aarde niet voortdurend zijn vrouw wegzenden en zonder rechten laten Mal.

Naarmate de uitlegger de verhouding tussen analogans en analogatum , de te vergelijken zaak en de gelijkenis nauwer aanhaalt, is er in het sociale verkeer minder ruimte aan een eenmaal aangegane verbintenis te ontsnappen.

Ook Jezus, in het evangelie, biedt die ruimte nauwelijks Mat. De analogans is hier alles beheersend: Jezus geeft zijn inzet voor de jonkvrouw Sion, hoe trouweloos ze ook is, niet op en houdt haar vast.

Dat heeft tot gevolg, voor zover wij uit de evangeliën kunnen opmaken, dat hij voor het overige een ongetrouwde rabbi blijft. En dat is voor de apostel Paulus niet anders. Voor zichzelf verkiest hij de volstrekte beschikbaarheid voor zijn Meester, die komende is, want de tijd die rest is samengedrongen, ingekort 1 Kor.

En wie niet anders vermag te kiezen dan een leven binnen deze bestaande wereldtijd die verdwijnt, laat die huwen en binnen de echtvereniging de noodzakelijke wederzijdse trouw beoefenen, maar laat die ondertussen wel beseffen onder welk een voorteken dit huwelijksleven staat. Met dat al heb ik over het Bijbelse spreken over het huwelijk het een en ander, over dat over seksualiteit nog nauwelijks iets gezegd. Dat klopt ook wel, als we bedenken dat we van Michel Foucault hebben geleerd dat seksualiteit een concept is dat in de moderniteit is uitgevonden, en dat we niet dan met moeite op eerdere tijden kunnen terug projecteren.

In het vierde deel van zijn Geschiedenis van de seksualiteit , dat vorig jaar eindelijk postuum is verschenen, onderzoekt hij de rol van het christendom in de voorgeschiedenis van het concept. Het nieuwe daarvan ziet hij vooral als gelegen in de bekentenis: wie zegt gedoopt te zijn tot een nieuw leven in omkeer, moet bij zichzelf toegeven dat hij of zij toch nog met vele draden vastzit aan de oude wereld die voorbijgaat.

Dat moet zo iemand voor Gods aangezicht eerlijk onder ogen zien. Een onderzoek naar de ziel is nodig, zelfkennis, maar vooral ook confidentie. En hier komt, bij de ascetische gemeenschappen, de figuur van de abt te hulp.

Deze is een pastor , want dat is voor Foucault belangrijk geen politieke machthebber, maar een geboortehelper van de bekentenis. Hij helpt de boeteling bij een nietsontziende eerlijkheid, niet louter tegenover de pastor die alleen in afgeleide zin om gehoorzaamheid vraagt, maar tegenover het Woord van God zelf.

Hier ligt het begin van een type zelfonderzoek dat later de basis zal leggen voor de benoeming van de eigen ook seksuele identiteit en dat zich inmiddels, na eeuwen, vanuit de bescherming van de kloostercel verplaatst heeft naar de publieke ruimte van de sociale media.

Tot zover de ruwe schets van het spreken van Bijbel en vroege kerk over huwelijk en seksualiteit, waarvan ik nu contouren ga proberen te herkennen in de uitleggeschiedenis in het protestantse Nederland vanaf de Bataafse en de Franse tijd, waarvan het Jaarboek ons verhaalt. Eerst nog een enkel woord over de reformatie, die toch een onmisbare schakel vormt tussen de oorsprong en de modernen. Zij zag zich geconfronteerd met een priester- en monnikenwezen, dat niet meer onder de spanning leefde van de weinige resterende tijd die een klem zet op de dringend nodige omkeer, maar dat zich zelf als machtsinstituut in de oude wereldtijd had genesteld.

Weg daarmee, en hervind de boete midden in het wereldlijke leven! Dáár is er voor de vroegere celibatair een ruimte, waarin de ander op hem en haar toe kan komen in de behoeftigheid, de naaktheid Gebod en genot 7. En daar bestaat ook de noodzaak tot een herordenen van de eigen functie van de kerk in verhouding tot die van de magistraat in de regelingen van de reproductie van generatie tot generatie, in het bijzonder in regelingen en handelingen rond het huwelijk.

De duiding hiervan staat onder het voorteken van de leer van de apostel, dat het huwelijk behoort tot die wereld die spoedig voorbijgaat, en waar mensen in hun naaktheid een toevlucht behoeven en zich moeten wapenen tegen de boosheid. Maar de Verlichting zegt: zo erg is het nu ook weer niet met ons gesteld! En de romantiek voegt toe dat er in het huwelijk toch heel wat aan mooie gevoelens te beleven valt! Het Jaarboek toont die volgzaamheid jegens de gangbare trends aan de hand van de kerkordelijke ontwikkelingen, waarbij alleen het hervormde synoderapport Het huwelijk uit voor een moment nog iets anders pretendeerde te bieden, namelijk een poging tot interventie in die trends 25, Als kerkelijke vergaderingen er niet uitkomen, is er gelukkig meestal het initiatief van voortrekkers.

De bijdrage over de Middernachtzending, bedreigd door de politie die liever de bordeelhouders en de zogenaamd deftige bordeelbezoekers beschermt 47v. Hoe dan ook: zo werd tenminste een poging gedaan, in het licht van het evangelie voor hoeren en tollenaars tot nieuw handelen en tot nieuw verstaan te komen in de eigen tijd.

Ik had er jaren geleden al van vernomen, maar het schokte me opnieuw. Goed, Aletrino oriënteert zich op het naturalisme van zijn tijd, maar zijn inzichten — gegeven het inmiddels dominante medisch-biologische discours — klinken van ons uit gezien weldadig: seksualiteit is niet per se gekoppeld aan voortplanting, er is zoiets als aanleg tot homoseksualiteit, en een degeneratie zeker in de sociaal-darwinistische zin van Lombroso is het niet.

Zulke nuchtere inzichten zijn in de Bijbel niet te vinden, maar wie vanuit de Bijbel attent is voor kwetsbaren aan wie een waardig bestaan onthouden wordt, had er verheugd over kunnen zijn. Het is onze erfenis, dat de vertekening het in die ure won van de vernieuwing. Ja, ik weet: we moeten niet oordelen over de geschiedenis en we bidden om ontferming voor de fouten van het voorgeslacht.

Maar toch: was het in de Nederlandse christenheid anders gelopen, dan was ons de ellende van artikel bis en van de op grond van dat artikel veroordeelden, zoals Piet Meertens , bespaard gebleven. Ik noem er  twee. De eerste is het dóórdringen ook in allerlei christelijke voorlichtingsboekjes voor jongens en meisjes in de puberleeftijd 58vv.

Ik herinner mij daar uit mijn eigen jeugd nog de laatste uitlopers van. Het is verhelderend om te lezen, hoe pedagogen als Kohnstamm sinds de jaren twintig een uitweg probeerden te bieden uit de ontstane paniek over het vers ontdekte puberbestaan, ook al kon hij aanvankelijk moeilijk anders inzetten dan bij een morele oproep tot tucht en zelfbeheersing.

Het tweede, in het jaarboek besproken, fenomeen dat ik als vertekening van het Evangelie zie, is de opvatting dat de bevrijding waarvan het Evangelie spreekt ook kan inhouden dat een mens zich van zijn homoseksuele oriëntatie geneest. Uiteraard is dit geen vertekening op voorhand. Aangezien de benoeming van de homoseksueel een historisch gegeven is, moesten ook de mogelijkheden en onmogelijkheden van dat gegeven experimenteel nog blijken — tot het met komst van de Heer nog weer anders blijkt te liggen en de dag aanbreekt dat er gelijk bij de engelen in de hemel geen sprake meer is van de hele problematiek rond verwantschap en reproductie van de genderverhoudingen Mat.

Maar goed, experimenteel is gebleken dat die evangelische voorlieden, die met veel aplomb een methode tot genezing aanboden, zelf daardoor uiteindelijk niet bleken te zijn geholpen , , Voorbij zal het verschijnsel niet zijn, het is zelfs te verwachten dat het wereldwijd nog meerdere pieken zal meemaken, waarbij verbieden niet zal helpen , maar wie de geesten onderscheidt weet dat deze Verleider van de heteronormaliteit als de bliksem uit de hemel is gevallen.

Tegenover de vertekening van het Evangelie staat als gezegd de vernieuwing. Voor mij zijn de predikanten Klamer, Brussaard en pater Gottschalk pastores geweest naar de karakteristieken die Foucault daaraan verbindt: de herder die degenen, hem toevertrouwd, helpt de hoogst individuele waarheid voor zichzelf te ontdekken en uit te spreken voor Gods aangezicht, én die de zijnen naar buiten toe verdedigt tot het uiterste. De Schrift rekent ermee dat er telkens weer zulke herders opstaan Ez.

Dat brengt me tot een laatste waarneming. Dat is dus aan de vertekening van bevrijding als genezing voorbij, en dat is winst. Tegelijk ligt er hier vanuit de schets die mijn beginpunt vormde toch een vraag.

Voor Paulus immers was zijn, als je dat zo noemen wilt: celibataire, beschikbaarheid geen concessie maar hoogste roeping, terwijl juist het aangaan van huwelijkse banden in de wereld die voorbijgaat een concessie kan worden genoemd, zij het de onder omstandigheden beste concessie — en dat geldt dan dus ook voor het homohuwelijk. Het mag niet, want homoseksualiteit als genderidentiteit mag niet. Maar de spanning van de ingekorte tijd, die het apostolaat van Paulus kenmerkt, is daarmee helemáál achter de horizon verdwenen.

Geachte reformatorische zusters en broeders, wat doet ge, als ge uitgerekend hier halt houdt? Durft eraan te beginnen! Bezint u op de schriften, daalt af in uw ziel en keert om, en komende kerkhistorici zullen van een wonder kunnen berichten. Dick Boer, Verlossing uit de slavernij. Bijbelse theologie in dienst van bevrijding, Vught: Skandalon , Een studie over seksualiteit en nieuwe moraal, Baarn: Bosch en Keuning John Witte Jr.

Michel Foucault, Les aveux de la chair. Histoire de la sexualité 4,  édition établie pas Frédéric Gros, Paris: Gallimard , ; ff. De seksuele revoluties van de late negentiende en de twintigste eeuw zijn niet voorbijgegaan aan Nederlandse protestanten. Veel wat eerder uit den boze heette, werd ook voor hen oorbaar of althans bespreekbaar. Vandaag de dag geldt seksualiteit — met name homoseksualiteit — als een identiteitsbepalend onderwerp, waarover ze hartstochtelijk van mening verschillen.

Historisch onderzoek op dit terrein is echter betrekkelijk schaars. Meertens — vereeuwigd door J. Voskuil in Het Bureau — mystiek aan erotiek paarde, en feit aan fictie, maar de daad bij het woord voegde. Op 21 maart, de eerste lentedag van , vieren we samen de lente in de kerk. En voeden we elkaar met het vertrouwen dat de lente door kan zetten.

Hoopvol, realistisch en in het geloof dat God zelfs bergen kan verzetten. Voor de verkoop van onze producten werken wij samen met boekenwereld. Hierdoor bestel je betrouwbaar en gemakkelijk bij een online boekenwinkel die in bezit is van het keurmerk van de Thuiswinkel.

Hier vind je meer informatie of veelgestelde vragen over het bestellen bij boekenwereld. Het Bijbelse spreken over huwelijk en seksualiteit 18 december Door Rinse Reeling Brouwer, bij de boekpresentatie van Genot en gebod OBA 14 december Voor een theoloog is de kerkgeschiedenis een door de Bijbelse boodschap gevormd stuk wereldgeschiedenis, een geschiedenis van verloochening en betuiging, van vertekening en vernieuwing van Torah en Evangelie.

I-a In de Torah staat de vraag centraal naar de voortgang van generatie naar generatie, de reproductie van dit volk van dit verhaal, dit verhaal met dit volk. I-b Met dat al heb ik over het Bijbelse spreken over het huwelijk het een en ander, over dat over seksualiteit nog nauwelijks iets gezegd. II Eerst nog een enkel woord over de reformatie, die toch een onmisbare schakel vormt tussen de oorsprong en de modernen.

Homoseksuele oriëntatie Het tweede, in het jaarboek besproken, fenomeen dat ik als vertekening van het Evangelie zie, is de opvatting dat de bevrijding waarvan het Evangelie spreekt ook kan inhouden dat een mens zich van zijn homoseksuele oriëntatie geneest.

Genot en gebod. Bestel hier. Categorieën Boekpresentatie Kerkgeschiedenis Maatschappij. Tags boekpresentatie genot en gebod homoseksualiteit seks seksualiteit. Ook voor u: Geloven, hopen en bovenal liefhebben Samenvatting van de bijdrage van Marco Batenburg, voorzitter Generale Synode van de Protestantse Kerk, bij de presentatie van Vruchten van de Bron.

Lente in de kerk Op 21 maart, de eerste lentedag van , vieren we samen de lente in de kerk.

Sex op afspraak hegirl

Van
blennardburnsid

Contact Nl Privacy
Copyright © 2019-2020 vakcollegetilburg.nl